Položky označené "Skladem" expedujeme:
- objednáno do 10:00 ve stejný den
- objednáno po 10:00 následující den

Model 3/Y, Strana 7

Nejprodávanější

Go 11kW
 
11 990 Kč
(9 909,09 Kč bez DPH)
Go 22kW
 
od 13 290 Kč
(od 10 983,47 Kč bez DPH)
Autonabijeni Wlbx wallbox
 
od 14 990 Kč
(od 12 388,43 Kč bez DPH)
webasto pure black edition 1
od 19 390 Kč–4 %
Původně: 19 390 Kč  (–4 %)
od 18 990 Kč
(od 15 694,21 Kč bez DPH)
EV nabíjecí kabel Typ 2 | 3f/16A max. 11 kW
5 590 Kč –14 %
Původně: 5 590 Kč  (–14 %)
4 790 Kč
(3 958,68 Kč bez DPH)
PulsarPlus0001
Wallbox Pulsar PLUS | kabel Typ 2
Skladem
Kód: PLP1-0-2-4-3-002-C
 
od 23 190 Kč
(od 19 165,29 Kč bez DPH)
01 EL JB2G2 Overview
od 29 990 Kč–8 %
JUICE BOOSTER 2
Skladem
Kód: EL-JB2E2
Původně: 29 990 Kč  (–8 %)
od 27 490 Kč
(od 22 719,01 Kč bez DPH)
Home Box s DC ochranou | až 22 kW
 
od 14 990 Kč
(od 12 388,43 Kč bez DPH)
T2 ev nabijeci kabel autonabijeni
 
4 590 Kč
(3 793,39 Kč bez DPH)
60 položek celkem
citycharge mini2
Tip možnost instalace
od 75 694,21 Kč bez DPH
od 91 590 Kč
Kód: EM-CC-M2-XX-WIFI
ElintaCharge CityCharge Mini 1
Tip možnost instalace
od 85 528,93 Kč bez DPH
od 103 490 Kč
Kód: 1598/WIF
citycharge v2 (1)
Tip možnost instalace
od 95 859,50 Kč bez DPH
od 115 990 Kč
Kód: EM-CC-V2-XX-WIFI
CityCharge V2 Plus HD 1
Tip možnost instalace
od 105 776,86 Kč bez DPH
od 127 990 Kč
Kód: 1715/WIF
EV EU 1 1
možnost instalace
EV Meter | max. 22 kW
Momentálně nedostupné
119 000 Kč bez DPH
143 990 Kč
Kód: EV METER

Nový majitel elektromobilu Tesla Model 3 s ním během tři čtvrtě roku najel 45 000 km. Vyrazil mimo jiné i na dovolenou do Chorvatska.

Elektromobil Tesla Model 3 u nabíjecí stanice

Elektromobil Tesla Model 3 u nabíjecí stanice
foto: archiv autora

 

autor: Jiří Janata

Od konce září 2019 vlastním elektromobil Tesla Model 3 Long Range all-wheel drive. Elektromobil jsem koupil z ekonomických a technologických důvodů – jednoduše poměr ceny a funkcí měla Tesla Model 3 nejlepší. Sehnat klasický automobil 4x4 s podobnými funkcemi a výbavou znamená cenu jen o něco málo nižší.

Za nižší cenu bych ale dostal méně výkonné auto s vyššími provozními náklady navíc bez technologických vychytávek elektromobilů, jako je třeba možnost zapnutí klimatizace na dálku a vychlazení interiéru.

Za necelých 9 měsíců mám najeto 45 000 km s velmi vysokým využitím DC nabíjecích stanic (67 % nabíjení DC, 33 % AC), což se patrně podepsalo na degradaci baterie, která je nyní na úrovni 6,5 % (dle TeslaFi jsem cca 1,5 % pod průměrem ostatních Tesla Model 3).

Na začátku června jsem měl dovolenou a všiml jsem si, že v Chorvatsku přibylo hodně nových nabíjecích stanic. Počasí vypadalo přijatelně a turistická sezóna prakticky ještě nezačala a tak jsme ve dvou vyrazili na jih Chorvatska.

Naplánovány byly nějaké výlety, trochu koupání ve studeném moři, jednoduše aktivní dovolená. V autě bylo dohromady cca 70 kg vybavení a zaplněný byl jen zadní kufr.

Nabíjecí zastávky měly trvat dohromady hodinu, což je na 13 hodinovou cestu naprostý standard i se spalovacím automobilem. Ve výsledku se kvůli zkoušení jednotlivých nabíječek cesta o několik desítek minut protáhla, ale nakonec nebyla cesta díky častému pohybu na odpočívadlech tak monotónní.

Cesta z Prahy do Splitu je dle trasy 1000-1100 km dlouhá. Před rokem byla tato cesta, s elektromobilem jiné značky než Tesla, s trochou nadsázky, výletem jen pro opravdové nadšence. Rok uběhl jako voda a na chorvatských dálnicích je situace prakticky lepší než v České republice.

V tomto úvodním článku bych rád popsal svoje zkušenosti s cestou po dálnicích na jih Chorvatska. Jak se dostanete do Chorvatska už je na vás, celkově je ale situace jak v Rakousku, tak i v dalších obvyklých tranzitních zemích bezproblémová.

Cestou se dají využít jak placené, tak i nezpoplatněné nabíječky (za všechny 120 kW nabíječka na náměstí ve městě Hartberg u dálnice A2 v Rakousku).

Všechny popisované nabíječky jsou provozované společností Elen a jsou nezpoplatněné. Jejich zpoplatnění je plánováno od roku 2021, přičemž mobilní aplikace se již testuje.

Příjezd od slovinských hranic k Záhřebu je možný buď ze západu po dálnici A3, kde na vás již po 5 km čeká na odpočívadle Gradna jih jedna 50 kW nabíječka nebo od severu, po dálnici A2 od Mariboru, která je zatím bez nabíjecí stanice, ale už po 63 km od hranice jsou na odpočívadle Plitvice jih u Záhřebu 2 nabíjecí stanice o výkonu 50 kW.

Nabíjecí stanice Vukova Gorica jih

Nabíjecí stanice Vukova Gorica jih
foto: archiv autora
 

Cesta na jih Chorvatska je ale ještě před námi a může být klidně i 500 km dlouhá, tak není důvod zdržovat se na 50 kW stanicích. Kousek od města Karlovac, 60 km od odpočívadla Plitvice je na odpočívadle Vukova Gorica jih první 175 kW nabíječka a k tomu ještě dvě 50 kW nabíječky.

Pro spuštění nabíjení na 175 kW stanici je třeba jakákoli RFID karta. Maximální výkon s Tesla Model 3 byl 141 kW a nabití z 10 do 80 % trvalo přesně 30 minut. Na tomto odpočívadle se staví McDonald's a renovují toalety, takže 30 minutová zastávka by neměl být žádný větší problém.

Další odpočívadlo na dálnici A1 s bezplatnou nabíječkou je Brinje západ, kde je 1 stojan ABB Terra 53-CJG o výkonu 50 kW. Od odpočívadla Vukova Gorica je vzdálené jen 64 km, takže i auta s naprosto minimálním dojezdem dokážou mezi těmi dvěma nabíječkami bez problémů přejet.

Zajímavější situace je ale na odpočívadle Zir západ, které je vzdálené od Brinje 82 km, resp. 146 km od minulé 175 kW nabíječky Vukova Gorica. Zde na nás čekají dokonce 2 stojany o výkonu 175 kW a k tomu jeden o výkonu 50 kW. Autentifikace na 175 kW nabíječce je znovu možná s jakoukoli RFID kartou.

Tesla Model 3 spotřebovala na 146 km 46 % baterie při prudkém dešti, takže další 175 kW nabíječka byla velmi příhodná. Na tomto odpočívadle se dá v čerpací stanici sehnat přijatelná káva a toalety byly zjevně nedávno zrekonstruované.

Po 70 km se už dostáváme k moři. Na odpočívadle Nadin jih kousek za Zadarem je jedna 50 kW nabíječka. Na odpočívadle na druhé straně dálnic je také jedna, ale obě, ačkoli vypadají aktivní, ještě nefungují. Nabíjecí proces je možné spustit, ale zhruba po 2 sekundách se sám od sebe ukončí. Musíme tedy pokračovat dále.

Nabíjecí stanice Prokljan

Nabíjecí stanice Prokljan
foto: archiv autora
 

Naštěstí už po 35 km (105 km od poslední nabíječky) je odpočívadlo Prokljan jih (kousek před Šibenikem a národním parkem Krka), kde jsou dvě 50 kW nabíječky. 15. 6. 2020 fungovala jen jedna nabíječka, ale velmi pravděpodobně budou od července znovu fungovat obě.

Pomalu se blížíme ke Splitu a většina turistů už opustila dálnici. Na odpočívadle Kozjak jih (63 km od poslední nabíječky) těsně před Splitem se staví jeden 50 kW stojan, ale bude v provozu až za několik týdnů.

Pokud tady budete chtít nabíjet, máte už jen jednu možnost téměř na konci dálnice A1 na odpočívadle Raščane, které je na rozdíl od všech ostatních přístupné pro oba směry.

Asi 134 km od poslední funkční nabíječky, resp. 71 km od nově budované, najdeme 2 stojany o výkonu 50 kW. Na tomto odpočívadle je možné dojít asi na 500 m vzdálený památník padlým chorvatským vojákům, ze kterého je krásný výhled do okolí.

Pro někoho může být ještě relevantní 50 kW nabíječka ve městě Ploče (město na konci dálnice A1), která je prakticky naproti trajektu na Trpanj a dá se využít pro doplnění energie, pokud budete čekat na trajekt.

Tabulka nabíjecích stanic na chorvatské dálnici A1

Tabulka nabíjecích stanic na chorvatské dálnici A1
foto: archiv autora
 

Na závěr ještě přehledná tabulka s vyznačenými vzdálenostmi mezi jednotlivými nabíječkami na dálnici A1. Další 3 placené MOL Plugee 50 kW nabíječky jsem v tomto roce nenavštívil a pro léto 2020 ani nejsou nijak relevantní. Příští rok, pokud budou nabíječky od Elenu velmi drahé, je možné, že znovu budou levnou možností, jak dobít hodně energie.

V příštích dvou článcích se budu věnovat poskytovatelům nabíjení v Chorvatsku, možnostem nabíjení ve městech a cestě zpět do České republiky. Pokud zvažujete nákup elektromobilu Tesla, tak můžete využít můj odkaz, abyste získali 1500 km na Superchargerech zdarma.

Zdroj: Hybrid.cz