Položky označené "Skladem" expedujeme:
- objednáno do 10:00 ve stejný den
- objednáno po 10:00 následující den

⚡ Daňové otázky elektromobility

Registrujeme, že firmy, které pořizují elektromobily a plug-in hybridní vozy mají nejasnosti ohledně daňových otázek při nabíjení. Součástí tohoto článku je odkaz na příručku Svazu průmyslu a dopravy ČR. Je určena všem firmám, které chtějí / musí nakupovat elektrická služební vozidla. V příručce je na konkrétních příkladech vysvětleno, jak stanovit cenu elektřiny pro určování výše náhrady za dobíjení či jak uplatnit výdaje na dobíjení firemních aut do daňově uznatelných nákladů. Najdete v ní také doporučené daňové režimy pro použití nabíjecích Wallboxů nebo rady pro odepisování majetku. Zabývá se také režimy pro rozdělení nabíjení firemních aut pro pracovní a soukromé účely.

Obsah příručky byl odladěn s ministerstvem financí, Generálním finančním ředitelstvím, ministerstvem práce a sociálních věcí a ministerstvem průmyslu a obchodu.

Materiál slouží k vyjasnění daňových aspektů ve vztahu k elektromobilitě, nabízí doporučené postupy, které vycházejí z praxe a byly diskutovány a odsouhlaseny Ministerstvem financí ČR a Generálním finančním ředitelstvím. Materiál není vyčerpávající, reaguje na hlavní nejasnosti a otázky, které se nyní objevuji stále častěji v souvislosti s rozvojem elektromobility.

Následující kapitoly nabízejí konkrétní možné postupy a související informace.

1.A) STANOVENÍ CENY ELEKTŘINY PRO URČOVÁNÍ VÝŠE NÁHRADY ZA DOBÍJENÍ ELEKTROMOBILU PRO PRACOVNÍ ÚČELY V PROVÁDĚCÍ VYHLÁŠCE MPSV K ZÁKONÍKU PRÁCE O STANOVENÍ PRŮMĚRNÉ CENY POHONNÝCH HMOT PRO ÚČELY POSKYTOVÁNÍ CESTOVNÍCH NÁHRAD

Podstata problému:

  • Česká legislativa při výpočtu náhrad za spotřebované pohonné hmoty vč. elektřiny vychází ze skutečně ujeté vzdálenosti (uvedené v knize jízd), z průměrné spotřeby uvedené v technickém průkazu k vozidlu a z prokázané ceny nakoupených spotřebovaných pohonných hmot. Namísto skutečné ceny nakoupených pohonných hmot zákoník práce umožňuje podpůrně použít pro výpočet náhrad ceny stanovené ve vyhlášce MPSV (pro rok 2019 se jednalo o vyhlášku č. 333/2018 Sb.).
  • V případě domácího nabíjení elektrických vozidel neexistuje žádná jednotná cena elektřiny pro stanovení náhrady nákladů vynaložených zaměstnancem na nabíjení vozidla. Obecně se vychází z povinnosti zaměstnance prokázat veškeré náklady, které mu má zaměstnavatel nahradit. To je však v praxi složité, neboť vyúčtování spotřeby elektřiny neprobíhá obvykle na měsíčním základě, a navíc je celková cena elektřiny složena z více položek, z nichž některé jsou fixní bez ohledu na spotřebu elektřiny.
  • V tomto případě je nutné rozlišit soukromé vozidlo a vozidlo poskytnuté zaměstnavatelem (v praxi běžně používán též termín „služební vozidlo“). Podle zákoníku práce § 157 odst. 2 se nyní využívají náhrady pouze pro vozidla, které zaměstnanci neposkytl zaměstnavatel, tedy soukromá vozidla. Zvolenou referenční cenu tak lze využít u soukromých elektromobilů, které zaměstnanec využije k pracovní cestě. Situaci u vozů zaměstnavatele nabíjených na náklady zaměstnance a využitých pro pracovní účely (v praxi, například v knihách jízd, se běžně používá termín „služební“ cesta, „služební“ účely) se věnuje následující bod 1.B).

Řešení:

  • Vyhláška MPSV č. 358/2019 Sb. ze dne 18. prosince 2019 obsahuje referenční cenu pro elektřinu spotřebovanou jako pohonná hmota při nabíjení elektromobilů na rok 2020.
  • Již v návrhu vyhlášky MPSV uvedlo: "Ministerstvo průmyslu a obchodu, Energetický regulační úřad a Svaz průmyslu a dopravy ČR požadovali zařadit mezi pohonné hmoty i průměrnou cenu za 1 kWh elektřiny. Této připomínce bylo ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, který na svých webových stránkách požadovaný údaj publikoval, vyhověno."
  • Vyhláška konkrétně uvádí: "Výše průměrné ceny pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 věty třetí zákoníku práce činí (…) 4,80 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny."

obr1

  • Ve vyhlášce uvedenou cenu elektřiny lze použít zejména pro účely nabíjení v domácnosti, ale i pro ostatní situace, kdy zaměstnanec není schopen prokázat konkrétní náklady na nabíjení vozidla použitého pro pracovní účely. Výše náhrady by pak stejně jako u uhlovodíkových paliv byla určena podle ujeté vzdálenosti a spotřeby elektřiny.
  • Uvedení ceny elektřiny ve vyhlášce tak usnadní zavádění elektro-mobility do firem, přičemž i nadále bude mít zaměstnanec přednostně právo na náhradu v prokázané skutečné výši, např. v případě sjednání zvláštního tarifu pro nabíjení. Referenční cena elektřiny však umožní snížit administrativu zaměstnavatelů spojenou s prokazováním ceny elektřiny prostřednictvím faktur zaměstnanců od jejich dodavatelů.
  • Zveřejněná cena by měla být (s ohledem na rozptyl cen elektřiny pro domácnosti) vhodná pro většinu domácností.
  • Využití referenční sazby je dobrovolné. Nadále lze zvolit způsob individuálního prokazování. Cílem referenční sazby je snaha o maximální zjednodušení, ale je na každém subjektu posouzení jejího využití.

Nastavení metodiky pro výpočet referenční ceny na rok 2021 a další roky:

  • Bude sestavena pracovní skupina na základech již proběhlých jednání na SP ČR, která by měla řešit koncepční a metodický přístup ke stanovení tzv. referenční ceny či její indexace pro následující roky.
  • Pracovní skupina bude pod vedením MPSV s účastí zejm. ČSÚ, ERÚ, SP ČR a jeho odborných členů, MPO a MD.

 

Celý článek zde.

 

Zdroj: https://www.spcr.cz/files/cz/media/SPCR_Danove%20otazky_elektromobility_2020.pdf

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení