Základy nabíjení

Jak vlastně samotné nabíjení a nabíjecí stanice fungují? Obecně vzato můžeme říci, že nabíjecí místa se dle výkonu, a tedy rychlosti nabíjení, dělí na tři základní typy.

  • Běžné nabíjení (do 3,7 kW) – doba plného nabití 8 - 10 hodin, ideální na nabíjení přes noc
  • Rychlé nabíjení (7,4 - 22 kW) – plně nabije některé modely elektromobilů během 1 - 4 hodin
  • Ultrarychlé nabíjení (43-50 kW) – schopna nabít elektromobil na 80% kapacity během 30 minut

Ultrarychlá nabíjecí stanice je k dispozici také ve dvou různých provedeních, a to buď jako AC nebo DC. Tedy podle toho, zda používá střídavý nebo stejnosměrný proud.

Běžné nabíjení (do 3,7 kW)

Běžné nabíjení je nejčastějším typem doplňování energie u elektromobilů. Ve většině případů se užívá standardní jednofázový 10/12/16A Schuko konektor, který je schopen nabíjet až 3,7 kW. Plné nabití pak trvá asi 6 - 10 hodin. U vybraných veřejných nabíjecích stanic jsou stále vyvedeny klasické zásuvky pro možnost nabíjet tímto způsobem.

Všechny elektromobily jsou kompatibilní s běžnými přenosnými nabíječkami, popřípadě se mohou připojit i přes speciální kabel, na který se napojí vhodný konektor.

Nabíjení z prostředí domova nebo pracoviště je nejobvyklejším způsobem nabíjení elektromobilů. I přesto, že klasická jednofázová domácí zásuvka je dostatečná k nabití vozu, doporučuje se instalace Wallboxu.

Náš tip: Přenosnou nabíječku dodává většina výrobců s elektromobilem v základní výbavě. Tyto nabíjěčky jsou však 10/12A a doba nabíjení může znamenat i více jak 12 hodin. V tom případě Vám k plnému nabití nestačí ani celonoční nabíjení. Doporučujeme tedy jako základ používat 16A přenosnou nabíječku. K dostání s konektorem Typ 2 / "Mennekes" zde, popřípadě s konektorem Typ 1 / "Yazaki" zde.

Shrnutí:

  • Pomalé nabíjení do 3,7 kW (jednofázové, 10/12/16 A)
  • Většina přenosných nabíječek lze připojit do klasické zásuvky, tedy Schuko.
  • Nabíjení přenosnou nabíječkou zabere 8 - 10 hodin (záleží na kapacitě baterie).

 

Domácí wallbox (7,4 - 22 kW)

Wallbox snižuje v porovnání s přenosnými nabíječkami nabíjecí čas několikanásobně. Při zvolení správného Wallboxu se tak nabíjecí doba zkrátí na 1 až 3 hodiny.

Wallboxy se dají pořídit buďto s integrovaným nabíjecím kabelem, popřípadě zástrčkou Typu 2 / "Mennekes" (strana wallboxu) do které je možno připojit požadovaný nabíjecí kabel. Jako konektor na straně vozu se dříve používaly konektory Typ 1 / "Yazaki", ty jsou již pomalu nahrazovány univerzálnějším Typem 2 "Mennekes". Pokud plánujete pořízení Wallboxu, nechte si elektrikářem zkontrolovat samotný elektrický rozvod a zvolit správný jistič. Tuto službu nabízí Autonabijeni.cz zdarma. Stačí nás kontaktovat přes kontaktní formulář.

Shrnutí:

  • Wallboxy disponují výkonem 7,4 - 22 kW (jedno nebo třífázově, 16 / 32 A)
  • Je potřeba volit správný nabíjecí kabel se správnými parametry a správným konektorem Typ 1 nebo Typ 2.
  • Wallbox nabije Váš elektromobil za 1 - 3 hodiny

Veřejné nabíjecí stanice do 22 kW - AC

AC_CEZ_autonabijeni 

Po celé České Republice můžeme najít veřejné dobíjecí stanice velkých distributorů jako ČEZPRE či E.ON, tak i stanice soukromé. Každy majitel nabíjecí stanice má jiná pravidla nabíjení. Někde je možné se připojit zcela zdarma, u některých stanic je třeba využívat předplacených karet/čipů.

To co však většina nabíjecích stanic neobsahuje jsou nabíjecí kabely. Tyto kabely musí mít každý majitel elektromobilu vlastní.

Náš tip: Doporučujeme nabíjecí kabely volit adekvátně k Vašemu elektromobilu. Je zbytečné pořizovat 22 kW kabel, když je Váš elektromobil vybaven pouze 7,4 kW palubní nabíječkou. Podívejte se do přehledné tabulky, kde můžete vyhledat informace o Vašem vozidle, popřípadě nás neváhejte kontaktovat.

 

Rychlodobíjecí stanice do 43 kW - AC

Dobíjecí stanice typu AC poskytuje dostatek výkonu střídavého proudu, který dosahuje hodnotou až 43 kW. Na této úrovni výkonu pak můžeme obnovit 80% kapacity baterie již během půl hodiny.

Tyto rychlé stanice typu AC jsou poměrně novou záležitostí a jsou kompatibilní jen asi se dvěma elektromobily. O něco běžnější je typ DC, jehož popis najdete dále v článku. Kvůli vysokému proudu jsou AC stanice vybaveny kabelem s neodnímatelným konektorem typu 2 (Mennekes).

Shrnutí:

  • Velmi rychlé dobíjecí stanice typu AC mají výkon 43 kW.
  • Veřejné dobíjecí stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem.
  • Při nabíjení střídavým proudem dosáhneme téměř plného nabití již po 30-60ti minutách.
  • Palubní nabíječku s možností nabíjení 43 kW nemá v současné sobě skoro žádný osobní elektromobil.

 

Veřejné ryhlodobíjecí stanice do 50 kW - DC

DC_CEZ_autonabijeni

Tyto velmi rychlé dobíjecí stanice poskytují stejnosměrný proud, který dodává výkon až 50 kW. Nabití baterie na 80% pak zabere něco přes 20 minut.

Tyto DC stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s neodnímatelným konektorem CHAdeMO a devítípinový CCS (Combo).

Samostatnou kapitolou jsou takzvané Superchargery od společnosti Tesla. Tyto stanice jsou nejvíce rozšířené v USA. První Superchargery se nacházejí již také v České Republice. Tato síť stanic se nejvíce rozšiřuje a to díky samotné značce Tesla, která je velice populární. V tuto chvíli také nabízí nejrychlejší možné nabíjení a to s výkonem 120 kW.

Shrnutí:

  • Stejnosměrné rychlodobíjecí stanice dosahují výkonu až 50 kW (125 A)
  • Všechny stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s konektorem CHAdeMO nebo CCS (Combo).
  • K nabití elektromobilu na 80% kapacity baterie bude u DC dobíjecí stanice stačit pouhých 20-30 minut.