Základy nabíjení
Jak vlastně samotné nabíjení a nabíjecí stanice fungují? Obecně vzato můžeme říci, že nabíjecí místa se dle výkonu, a tedy rychlosti nabíjení, dělí na tři základní typy.
- Nabíjení pomocí přenosné nabíječky - Režim 2 (1,4 - 22 kW)
- Nabíjení pomocí Wallboxu - Režim 3 (1,4 - 22 kW)
- AC a DC rychlonabíjecí veřejné stanice - Režim 3 a 4 (43-350 kW)
Veřejné rychlonabíjecí stanice jsou k dispozici také ve dvou různých provedeních, a to buď jako AC nebo DC. Tedy podle toho, zda používá střídavý nebo stejnosměrný proud.
Přenosná nabíječka (1,4 - 22 kW)
Nabíjení pomocí přenosné nabíječky je základní způsob doplňování energie u elektromobilů. Ve většině případů se užívá standardní jednofázová 10/12/16A přenosná nabíječka, která je schopna nabíjet až 3,7 kW. Přenosnou nabíječkou je možné nabíjet až 22 kW, je však potřeba počítat s průmyslovou zásuvkou CEE32A.
Všechny elektromobily a plug-in hybridy jsou kompatibilní s běžnými přenosnými nabíječkami.
Nabíjení z prostředí domova nebo pracoviště je nejobvyklejším způsobem nabíjení elektromobilů. I přesto, že klasická jednofázová domácí zásuvka dostačuje k nabití vozu, doporučuje se instalace Wallboxu.
Náš tip: Přenosnou nabíječku dodává většina výrobců s elektromobilem v základní výbavě. Tyto nabíječky jsou však 10A a doba nabíjení může znamenat i více jak 10 hodin. V tom případě Vám k plnému nabití nestačí ani celonoční nabíjení. Doporučujeme tedy jako základ používat 16A přenosnou nabíječku. K dostání s konektorem Typ 2 / "Mennekes" zde, popřípadě s konektorem Typ 1 / "Yazaki" zde.
Shrnutí:
- Nabíjení Režimem 2 1,4 - 22kW.
- Většina přenosných nabíječek lze připojit do klasické zásuvky (230V).
- Pro 11kW nabíjení je potřeba průmyslová 3f zásuvka 16A "malý červený pětikolík".
- Pro 22kW nabíjení je potřeba průmyslová 3f zásuvka 32A "velký červený pětikolík".
- Pro správné zvolení přenosné nabíječky je potřeba vědět, jakou palubní nabíječkou je vybaven Váš vůz.
Domácí wallbox (1,4 - 22 kW)
Wallbox snižuje v porovnání s přenosnými nabíječkami nabíjecí čas několikanásobně. Při zvolení správného Wallboxu se tak nabíjecí doba zkrátí.
Wallboxy se dají pořídit buďto s integrovaným nabíjecím kabelem, popřípadě zástrčkou Typu 2 / "Mennekes" (strana wallboxu) do které je možno připojit požadovaný nabíjecí kabel. Jako konektor na straně vozu se dříve používaly konektory Typ 1 / "Yazaki", ty jsou již pomalu nahrazovány univerzálnějším Typem 2 / "Mennekes". Pokud plánujete pořízení Wallboxu, kontaktujte nás. Doporučíme Vám správnou variantu Wallboxu právě pro Váš vůz a možností místa, kde chcete Wallbox instalovat. Můžeme Vám také Wallbox naistalovat.
Shrnutí:
- Wallboxy disponují výkonem 1,4 - 22 kW (jedno nebo třífázově, 6 - 32 A)
- Je potřeba volit správný nabíjecí kabel se správnými parametry a správným konektorem Typ 1 nebo Typ 2
- Je možné dynamicky přidělovat výkon na základě spotřeby objektu
- Je možno připojit k FVE a docílit tak nabíjení elektromobilu pouze energií z FVE
- Pro správné zvolení Wallboxu je potřeba vědět, jakou palubní nabíječkou je vybaven Váš vůz.
Veřejné nabíjecí stanice do 22 kW - AC
Po celé České Republice můžeme najít veřejné dobíjecí stanice velkých distributorů jako ČEZ, PRE či E.ON, tak i stanice soukromé. Každy majitel nabíjecí stanice má jiná pravidla nabíjení. Někde je možné se připojit zcela zdarma, u některých stanic je třeba využívat předplacených karet / čipů.
To co však většina nabíjecích stanic neobsahuje jsou nabíjecí kabely. Tyto kabely musí mít každý majitel elektromobilu vlastní.
Náš tip: Doporučujeme nabíjecí kabely volit adekvátně k Vašemu elektromobilu. Je zbytečné pořizovat 22 kW kabel, když je Váš elektromobil vybaven pouze 7,4 kW palubní nabíječkou. Podívejte se do přehledné tabulky, kde můžete vyhledat informace o Vašem vozidle, popřípadě nás neváhejte kontaktovat.
Rychlodobíjecí stanice do 43 kW - AC
Tyto rychlé stanice typu AC jsou poměrně novou záležitostí a jsou kompatibilní jen asi se dvěma elektromobily. O něco běžnější je typ DC, jehož popis najdete dále v článku. Kvůli vysokému proudu jsou AC stanice vybaveny kabelem s neodnímatelným konektorem Typu 2 / "Mennekes".
Shrnutí:
- Rychlonabíjecí stanice typu AC mají výkon max. 43 kW.
- Veřejné dobíjecí stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem.
- Palubní nabíječku s možností nabíjení 43 kW nemá v současné sobě skoro žádný osobní elektromobil.
Veřejné ryhlodobíjecí stanice do 350 kW - DC
Tyto velmi rychlé dobíjecí stanice poskytují stejnosměrný proud, který dodává výkon až 350 kW. V České Republice jsou standardem 50kW rychlonabíjecí stanice.
Tyto DC stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s neodnímatelným konektorem CHAdeMO a devítípinový CCS (Combo).
Samostatnou kapitolou jsou takzvané Superchargery od společnosti Tesla. Tyto stanice jsou nejvíce rozšířené v USA. První Superchargery se nacházejí již také v České Republice (Praha, Humpolec, Olomouc), ve výstavbě jsou aktuálně u Ústí nad Labem a u Českých Budějovic. Tato síť stanic se nejvíce rozšiřuje díky samotné značce Tesla, která je velice populární. V tuto chvíli nabízí v ČR nabíjení s výkonem 120 kW.
Shrnutí:
- Stejnosměrné rychlodobíjecí stanice dosahují výkonu až 350 kW.
- Všechny stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s konektorem CHAdeMO nebo CCS (Combo).