Položky označené "Skladem" expedujeme:
- objednáno do 10:00 ve stejný den
- objednáno po 10:00 následující den

Základy nabíjení

Jak vlastně samotné nabíjení a nabíjecí stanice fungují? Obecně vzato můžeme říci, že nabíjecí místa se dle výkonu, a tedy rychlosti nabíjení, dělí na tři základní typy.

  • Nabíjení pomocí přenosné nabíječky - Režim 2 (1,4 - 22 kW)
  • Nabíjení pomocí Wallboxu - Režim 3 (1,4 - 22 kW)
  • AC a DC rychlonabíjecí veřejné stanice - Režim 3 a 4 (43-350 kW)

Veřejné rychlonabíjecí stanice jsou k dispozici také ve dvou různých provedeních, a to buď jako AC nebo DC. Tedy podle toho, zda používá střídavý nebo stejnosměrný proud.

Přenosná nabíječka (1,4 - 22 kW) 

Nabíjení pomocí přenosné nabíječky je základní způsob doplňování energie u elektromobilů. Ve většině případů se užívá standardní jednofázová 10/12/16A přenosná nabíječka, která je schopna nabíjet až 3,7 kW. Přenosnou nabíječkou je možné nabíjet až 22 kW, je však potřeba počítat s průmyslovou zásuvkou CEE32A.

Všechny elektromobily a plug-in hybridy jsou kompatibilní s běžnými přenosnými nabíječkami.

Nabíjení z prostředí domova nebo pracoviště je nejobvyklejším způsobem nabíjení elektromobilů. I přesto, že klasická jednofázová domácí zásuvka dostačuje k nabití vozu, doporučuje se instalace Wallboxu.

Náš tip: Přenosnou nabíječku dodává většina výrobců s elektromobilem v základní výbavě. Tyto nabíječky jsou však 10A a doba nabíjení může znamenat i více jak 10 hodin. V tom případě Vám k plnému nabití nestačí ani celonoční nabíjení. Doporučujeme tedy jako základ používat 16A přenosnou nabíječku. K dostání s konektorem Typ 2 / "Mennekes" zde, popřípadě s konektorem Typ 1 / "Yazaki" zde.

Shrnutí:

  • Nabíjení Režimem 2 1,4 - 22kW.
  • Většina přenosných nabíječek lze připojit do klasické zásuvky (230V).
  • Pro 11kW nabíjení je potřeba průmyslová 3f zásuvka 16A "malý červený pětikolík".
  • Pro 22kW nabíjení je potřeba průmyslová 3f zásuvka 32A "velký červený pětikolík".

 

Domácí wallbox (1,4 - 22 kW)

Wallbox snižuje v porovnání s přenosnými nabíječkami nabíjecí čas několikanásobně. Při zvolení správného Wallboxu se tak nabíjecí doba zkrátí.

Wallboxy se dají pořídit buďto s integrovaným nabíjecím kabelem, popřípadě zástrčkou Typu 2 / "Mennekes" (strana wallboxu) do které je možno připojit požadovaný nabíjecí kabel. Jako konektor na straně vozu se dříve používaly konektory Typ 1 / "Yazaki", ty jsou již pomalu nahrazovány univerzálnějším Typem 2 / "Mennekes". Pokud plánujete pořízení Wallboxu, kontaktujte nás. Doporučíme Vám správnou variantu Wallboxu právě pro Váš vůz a možností místa, kde chcete Wallbox instalovat. Můžeme Vám také Wallbox naistalovat.

Shrnutí:

  • Wallboxy disponují výkonem 1,4 - 22 kW (jedno nebo třífázově, 6 - 32 A)
  • Je potřeba volit správný nabíjecí kabel se správnými parametry a správným konektorem Typ 1 nebo Typ 2
  • Je možné dynamicky přidělovat výkon na základě spotřeby objektu
  • Je možno připojit k FVE a docílit tak nabíjení elektromobilu pouze energií z FVE
  • Pro správné zvolení Wallboxu je potřeba vědět, jakou palubní nabíječkou je vybaven Váš vůz.

 

Veřejné nabíjecí stanice do 22 kW - AC

AC_CEZ_autonabijeni 

Po celé České Republice můžeme najít veřejné dobíjecí stanice velkých distributorů jako ČEZPRE či E.ON, tak i stanice soukromé. Každy majitel nabíjecí stanice má jiná pravidla nabíjení. Někde je možné se připojit zcela zdarma, u některých stanic je třeba využívat předplacených karet / čipů.

To co však většina nabíjecích stanic neobsahuje jsou nabíjecí kabely. Tyto kabely musí mít každý majitel elektromobilu vlastní.

Náš tip: Doporučujeme nabíjecí kabely volit adekvátně k Vašemu elektromobilu. Je zbytečné pořizovat 22 kW kabel, když je Váš elektromobil vybaven pouze 7,4 kW palubní nabíječkou. Podívejte se do přehledné tabulky, kde můžete vyhledat informace o Vašem vozidle, popřípadě nás neváhejte kontaktovat.

 

Rychlodobíjecí stanice do 43 kW - AC

Tyto rychlé stanice typu AC jsou poměrně novou záležitostí a jsou kompatibilní jen asi se dvěma elektromobily. O něco běžnější je typ DC, jehož popis najdete dále v článku. Kvůli vysokému proudu jsou AC stanice vybaveny kabelem s neodnímatelným konektorem Typu 2 / "Mennekes".

Shrnutí:

  • Rychlonabíjecí stanice typu AC mají výkon max. 43 kW.
  • Veřejné dobíjecí stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem.
  • Palubní nabíječku s možností nabíjení 43 kW nemá v současné sobě skoro žádný osobní elektromobil.

 

Veřejné ryhlodobíjecí stanice do 350 kW - DC

DC_CEZ_autonabijeni

Tyto velmi rychlé dobíjecí stanice poskytují stejnosměrný proud, který dodává výkon až 350 kW. V České Republice jsou standartem 50kW rychlonabíjecí stanice.

Tyto DC stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s neodnímatelným konektorem CHAdeMO a devítípinový CCS (Combo).

Samostatnou kapitolou jsou takzvané Superchargery od společnosti Tesla. Tyto stanice jsou nejvíce rozšířené v USA. První Superchargery se nacházejí již také v České Republice (Praha, Humpolec, Olomouc), ve výstavbě jsou aktuálně u Ústí nad Labem a u Českých Budějovic. Tato síť stanic se nejvíce rozšiřuje díky samotné značce Tesla, která je velice populární. V tuto chvíli nabízí v ČR nabíjení s výkonem 120 kW.

Shrnutí:

  • Stejnosměrné rychlodobíjecí stanice dosahují výkonu až 350 kW.
  • Všechny stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s konektorem CHAdeMO nebo CCS (Combo).